søndag 10. september 2017

På dypt vann

Hvor lenge siden er det du gjorde noe som ga deg sommerfugler i magen fordi du er skikkelig usikker på om du vil mestre det? Jeg hadde det sånn natt til 15 august. Jeg fikk sug i magen bare jeg tenke på det, og jeg sov lite den natten. Det er faktisk lenge siden jeg har gruet meg sånn til noe. Dagen etter var nemlig min første trening med brasiliansk jiu jitsu. Jeg hadde i grunnen aldri tenkt til å melde meg på noe sånt, men lot meg overbevise av sønnen min og en annen judomamma. Der stod jeg altså tirsdag 15 august i en altfor stor lånejudodrakt, og slettes ikke topptrent. Det eneste jeg rekker i hverdagen er 1-3 turer opp Kolsåstoppen i uken, og det er ikke til å komme unna at kroppen har noen kilo for mye. Jo mer jeg tenkte på det, jo mer galskap virket dette som. Men jeg hev meg ut i det.

Allerede fra oppvarmingsøvelsene merket jeg at jeg ikke har samme smidighet som mine judosønner. Men heldigvis var det flere som slet med smidigheten på samme kurs. Det var en trøst. Så var det klart for å lære seg teknikker. Så mye som jeg plundra (og fortsatt plundrer!)! Hvilken arm skal hvor? Og foten da? Så til slutt var det litt improvisert kamp mot hverandre. Hjelpeløse rullet partneren min og jeg rundt på matta. Her var det bare å bruke fantasien og prøve å huske de få triksene vi hadde lært. Vakkert så det nok ikke ut, men gøy var det, og vi lo mye.

Etter første trening var jeg i grunnen frelst fordi jeg hadde vært så gøy. Snakk om å få brukt kroppen sin! Og snakk om å bryne hodet på ganske ukjent terreng! Så gøy er det lenge siden trening har vært. Nå har jeg hatt min femte trening, og det blir bare gøyere og gøyere. Det eneste som er synd er at det er litt få partnere å bryne seg på. Derfor skriver jeg dette. Jeg vil oppfordre flere judomammaer og pappaer til å hive seg ut i det, og prøve BJJ. Du slipper å bli kastet brutalt, så du risikerer ikke ryggen. Og om du er dårlig trent, er ikke det noe hinder. Du BLIR jo trent. Instruktøren er flink og forståelsesfull. Sist, men ikke minst. Du får skikkelig innsikt i hva barnet ditt driver med. BJJ og judo er beslektet og har svært mye til felles. Nå skjønner jeg hvordan de har det når de ligger i holdegrep og jeg som publikum tenker at det er jo bare å komme seg ut. Nå skjønner jeg mer av hvordan de har det på matta rett og slett. Plutselig er det nå barna som er mine læremestere, og vi har noe til felles som begge synes er gøy! Så judomammaer og pappaer; hiv dere ut i det! Hvis jeg kan, så kan ALLE! Jeg lover å holde deg i hånda om du som meg, ganske nølende hiver deg ut i det.

Cecilie V. Brekke

Mammaen til Martin og Torstein.
-------
For de som er interessert. Les om BJJ hos Ippon her:
http://www.ippon.no/bjj.html
Gratis prøveuke.
Kontakt Alexander Aamodt for spørsmål: alex@ippon.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar